Už jste slyšeli o zelné dietě?

Byla extrémně populární v 90. letech, v současné době se na ni trochu zapomnělo. Na vině jsou hlavně nové výstřelky stravy a špatná image. Nicméně můžete najít v některých diskusích, že zelná dieta má stále široký okruh zastánců. Uživatelé internetu se shodují: jeho hlavní výhodou je, že se můžete plně najíst. Takže co to přesně je, a kdo z ní může těžit?

Není tak módní jako dieta na bázi kapusty, topinambury nebo dieta založená na úplném vynechání lepku. Zelí je zelenina, která je běžně podceňována. Málokdo ví, že obsahuje celou řadu vitamínů a živin, které dohromady mají příznivý vliv na fungování těla a snížení hmotnosti. Seznamte se s vlastnostmi zelí na hubnutí a očistu.

Hlavní složka – zelí

 Zelí samo o sobě moc neříká. Nejedná se o módní ingredienci inovativních jídel a diet. Kromě toho, je také považováno za těžkou a nepříliš zdravou zeleninu. Není na tom ani trocha pravdy. Zelí může vyléčit kocovinu a onemocnění kloubů. Kromě toho zvyšuje imunitu, zabraňuje anémii a má příznivý vliv na vlasy, kůži a nehty. A především má nízký obsah kalorií. Odkud tyto vlastnosti bere?

Vitamín C

Tento vitamín asi není třeba představovat. Je však nutné poznamenat, že neposiluje pouze imunitní systém. Také chrání tělo před viry a ničí infikované buňky. Kromě toho posiluje procesy látkové výměny, jako je hojení ran. To má vliv na metabolismus tuků, cholesterolu a žlučových kyselin. Má také antibakteriální vlastnosti. Toto jsou jen některé z důležitých vlastností vitamínu C, ale je jich mnohem více.

Vitamín A

Známý také jako retinol. Umožňuje metabolismus proteinů a steroidních hormonů. Jeho nepřítomnost způsobuje tzv. „Noční slepota“, neschopnost vidět západ slunce. Kromě toho, se také podílí na výstavbě přirozené imunity a je základním prvkem zubní skloviny.

vitamín E

Je nazýván „vitamínem mládí“, protože chrání organismus před volnými radikály a předčasným stárnutím organismu. Urychluje hojení ran, má vliv na správnou stavbu svalů a brání výskytu aterosklerózy a srdečních onemocnění (včetně infarktů).

Vláknina

V souvislosti se zelnou dietou je vláknina důležitou složkou. Její vlastnosti již nejsou žádným tajemstvím pro každého, kdo se alespoň trochu zajímá o zdravý životní styl. Pomáhá bojovat a předcházet zácpě. Kromě toho má příznivý účinek na cholesterol a triglyceridy. Také nelze zapomenout na jeho detoxikační a protirakovinné vlastnosti – vláknina obsažená v zelí snižuje riziko vzniku rakoviny prsu.

Kromě těchto složek, obsahuje tato zelenina i jiné stejně hodnotné prvky, jako jsou fosfor (podporuje vývoj kostí), mangan (příznivě působí na nervový systém), draslík (odstraňuje přebytečnou vodu z těla), vápník (odpovědný za zdravé kosti a dobrou náladu), sodík (podporuje srdce) nebo síra (díky ní vypadají nehty, vlasy a kůže naprosto skvěle).

Také zapomínáte na fakt, že je velmi levné a dostupné po celý rok.

Takže se podíváme, kde se tyto špatné recenze o zelí vzali?

Překvapivé je, že odpověď je triviální. V naší tradiční kuchyni je tato zelenina vždy spojena s mimořádně tučnými jídly, například s vepřovým kolenem, slaninou nebo klobásou. Ve většině případů se jedná o velmi mastné pokrmy, které jsou nepřekvapivě těžko stravitelné. Tato zelenina je spojena s velkými porcemi, které jsou podávány s vysoce kalorickými omáčkami a zálivkami. To má negativní vliv na to, jak na zelí pohlížíme. Spojujeme ho s kuchyní, která je tučná, zvyšuje hladinu cholesterolu a je velmi nezdravá.

Zelná dieta – co to je?

V porovnání s ostatními dietami je skutečným spojencem lidí, kteří chtějí zhubnout. Proč? Za prvé, není příliš omezující. Nadšenci tohoto přístupu zdůrazňují, že se mohou pořádně najít a nechodit hladoví. Výsledkem je tak to, že ani necítí únavu. Nevyžaduje příliš namáhavé cvičení a konkrétní hodiny stravování. Jediné, na co si lze stěžovat je monotónnost stravy. Nejde pouze o základní složku, ale také o hlavní (můžete skutečně říct – jediný) pokrm, na kterém byl tento zeštíhlující systém postaven. A to je…

Zelná polévka

Mnoho lidí, když se dozví o hlavní složce této diety, své překvapení neskrývá. Většina lidí, kteří si dávají pozor na váhu, je připravena vynechat tzv. hlavní jídla. Tak tomu ale není. Polévka je základem stravy pro týdenní hubnutí. Nejen, že má nutriční a váhu snižující vlastnosti, ale také skvěle chutná a jde o vydatné jídlo – po jídle zůstává pocit sytosti ještě několik hodin.

To ještě ale není konec výhod tohoto pokrmu. Důležitou vlastností je rychlost přípravy zelné polévky. Je to jeden z nejdůležitějších faktorů diety z prostého důvodu – nevyžaduje mnoho hodin přípravy v kuchyni. Můžete ji vařit každý den, ale mnohem pohodlnější je vařit ji ve velkém množství do zásoby. Uvařte velký hrnec a postupně si jednotlivé porce ohřívejte.

Recept na zelňačku

Co je potřeba?

  • hlávka zelí (bílé nebo italské)
  • 6 velkých cibulí,
  • 6 rajčat,
  • 2 papriky,
  • 2 mrkve,
  • svazek celeru,
  • 3 litry vody,
  • petrželku, pepř, kari, kopr, oregano, pelyněk, česnek, bazalka, bobkový list, nové koření, kmín, majoránka (nebo přidejte jakékoliv koření, které vám přijde k chuti).

Příprava:

Nejlepší je začít s nejtěžším úkolem – strouhání zelí a cibule. Pak blanšírujte rajčata vroucí vodou a oloupejte slupky. Nakrájejte zbývající zeleninu na malé kousky, přidejte vodu a vařte. Přikryjte hrnec a vařte na mírném ohni asi 30 minut. Na konci vaření přidejte koření. Můžete přidat jakékoliv koření. Doporučuje se přidat čili a zázvor, které jsou známé pro urychlení procesu hubnutí.

Týdenní zelný dietní plán

Na první pohled se může jídelníček zdát monotónní a velmi podivný, protože proč nemůžu jíst jeden den ovoce a druhý den zase ne? S tím si vůbec nedělejte starost, není to náhoda. Tento jídelníček je složen takovým způsobem, aby poskytl tělu potřebné složky pro normální funkci. Tím se zabrání častým nežádoucím účinkům, jako je únava, hlad a bolesti hlavy. A především nedojde k jakémukoliv poškození zdraví způsobené nedostatkem živin.

Aby strava byla účinná, měli byste se vyhnout pár pokušením. Tato jsou absolutně zakázaná: alkohol, sladkosti, cukr, slazené nápoje a živočišné tuky.

  1. den

Zelná polévka, ovoce (poznámka: banány a třešně jsou zakázány), minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, káva, čaj (bez cukru).

  1. den

Zelná polévka, zelenina (nejlépe zelená nebo listová, vařená / čerstvá, poznámka: kukuřice, fazole a hrách jsou zakázány), oběd/večeře: dvě brambory ve slupce, minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, káva, čaj (ne cukr), pozor: ne, nemůžete jíst ovoce.

  1. den

Zelná polévka, zelenina (např. Okurka, mrkev, růžičková kapusta, poznámka: ne brambory), ovoce (např. meloun, pomeranče, pozor: banány jsou zakázány), minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, káva, čaj (bez cukru).

  1. den

Zelná polévka, asi 4 banány, můžete si také dopřát trochu odtučněného mléka, minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, káva, čaj (bez cukru).

  1. den

Zelná polévka, asi 30 g vařeného nebo pečeného masa bez tuku (hovězí, kuřecí prsa, krůtí nebo rybí), 6 rajčat, minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, čaj, káva (bez cukru).

  1. den

Zelná polévka, vařené nebo pečené maso bez přidaného tuku (hovězí, kuřecí, krůtí nebo rybí), zelenina (nejvíce doporučeno: zelená), minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, káva, čaj (bez cukru).

  1. den

Zelná polévka, hnědá rýže nebo ovesná kaše (jakákoliv), zelenina, minimálně 2 litry neperlivé minerální vody, čaj, káva (bez cukru), ovocné a zeleninové šťávy (bez přidaného cukru).

Po skončení sedmidenního plánu se můžete vrátit k normálním stravovacím návykům, ale stojí za to věnovat pozornost kalorickému obsahu spotřebovávaných produktů, jinak se může váha rychle vrátit v plné síle. Měli byste také stále pít hodně zeleného čaje.

Ale nezapomínejte, že tento jídelníček může být použit pouze sedm dní. Při delším období může dojít k oslabení a zdravotním problémům, které mohou vyžadovat lékařský zákrok a způsobit závažné vedlejší účinky. Plán je uspořádán na dobu jednoho týdne a to musí být dodrženo.

Nicméně je-li úbytek hmotnosti nevyhovující, lze program opakovat. Ale nejdříve po asi šesti týdnech od poslední diety. Mnoho nadšenců zelné diety si tento způsob hubnutí chválí, protože nejsou na neustálou dietu stavěni. Jen pár týdnů „zelí“ a zbavíte se 4,5 – 7 kilo.

Pro koho je tato dieta určena?

Za prvé je třeba zdůraznit, že to není dieta pro lidi, kteří chtějí zhubnout tucet nebo více kilogramů. Při této metodě můžete v průběhu týdne snížit tuk a snížit svoji váhu o 3-4 kg. Ne více. Může jít o ideální řešení pro lidi, kteří chtějí trochu zhubnout na nějakou zvláštní příležitost. Navíc bude mít úbytek několika kilogramů jistě pozitivní vliv na dobrý pocit dam. Je příjemné nosit staré šaty a vidět, že neobepínají boky. Takže pokud chcete shodit pár kilo, zvýšit si sebevědomí, nebo prostě se jen chcete cítit lépe, využijte této diety.

Tento systém nesnižuje pouze hmotnost. Také čistí tělo, tedy pozitivně ovlivňuje fungování těla a zlepšuje náladu.

Nicméně je třeba znovu zdůraznit, že to není to pravé řešení problému nadváhy nebo obezity. V takových případech byste měli jít ke specialistovi, který vám udělá vhodné testy a poskytne vám osobní plán diety.